ראשי > בחירות 2013 > בוחרים לרוץ עם ליבני – או מתחייבים להביא לפחות 30 קולות (כתבה מיה ש.)

בוחרים לרוץ עם ליבני – או מתחייבים להביא לפחות 30 קולות (כתבה מיה ש.)

הערב הזה יוחלט אם התנועה הירוקה תרוץ עם ציפי ליבני או לא (זאת אומרת, אם ההצעה תהיה בתוקף עד הערב, עם ציפי ושלי לא יחברו, אם קיפי מרחוב סומסום לא יכריז על מועמדותו וכו' וכו').

אני לא מגדולי המעורבים בתנועה הירוקה כיום אבל רציתי לחלוק איתכם את דעתי. אני מדברת כמישהי שהיתה פעילה בבחירות הקודמות לכנסת, ודיי נשחקה.

בפעם שעברה, רציתי נורא שניכנס. השקעתי הרבה שעות והרבה קשרים כדי שזה יקרה. התנדבתי במטה ועשיתי טלפונים. שוחחתי עם אנשים ברחוב כדי לנסות לשכנע אותם להצביע לתנועה. חילקתי סטיקרים. כתבתי טוקבקים. הייתי מעורבת בנסיון לנסח נייר עמדה בנושא זכויות בעלי חיים ולשכנע את מגזר פעילי בעלי החיים להצביע לנו. עמדתי מחוץ לקלפי חצי יום, שוחחתי עם אנשים דקה לפני שהם נכנסו. גררתי לפחות 20 איש סביבי  (משפחה וחברים ומכרים) שהצביעו לתנועה.

פשוט האמנתי עמוקות בתנועה הירוקה ורציתי שכולם יראו למה זו המפלגה הכי טובה בסביבה. אז וויתרתי על שעות עבודה ושעות שינה וסיכנתי כמה חברויות… והיו הרבה פעילים שהשקיעו עוד הרבה הרבה הרבה יותר ממני. יותר שעות, יותר מעורבות רגשית, יותר קשרים, הרבה יותר כסף. וכולנו, כמובן, בהתנדבות.

ובכל זאת לא נכנסנו.

אני רוצה שנהיה בפנים. אני רוצה שאדם טוב כמו אלון טל יוכל להילחם עבור הסביבה מתוך הכנסת. ואני רוצה שבבחירות הבאות אוכל להציג לחברים שלי קבלות על עשייה פרלמנטרית של התנועה הירוקה.

וזאת הסיבה שאני חושבת שצריך לרוץ עם ליבני.

יותר מדוייק, לסתום את האף ולרוץ עם ליבני, ולנסות לא להיחנק עם שטרית, עם מניפולציות מימון בחירות, ועם עוד הרבה דברים מסריחים שיקרו בהמשך. כן, גם לי יש בעיות קשות עם זה. אבל אני מוכנה לשלם את המחיר הזה. זו נראה לי האופציה האחראית להצבעה מבחינתי, כמי שלא תשקיע הפעם הרבה שעות, מעורבות רגשית, קשרים או כסף. לדעתי זו תמימות וחוסר אחריות להחליט לא לרוץ איתה, ואז לשבת לשלב ידיים ולהאמין שהפעם הציבור יצביע בשבילנו כך פתאום.

אני פונה לכל אחד ואחת מכם שלא רוצה לרוץ עם ליבני – אם פסלתם דרך בטוחה לכנסת, אנא התנהגו באחריות וספקו אלטרנטיבה. לדעתי כל אחד מהמתנגדים לחבירה צריך לקחת על עצמו לפעול כדי להביא לפחות 30 בוחרים, ולנסות להגיע לעוד 30  איש אחרים בכל דרך אפשרית, בשיחות רחוב, מחוץ לקלפי, בטוקבקים – כמו שאני ורבים אחרים עשו בפעם שעברה. זה יעבוד – אם יהיו 1500 פעילים שיעשו את זה (אפילו 1000 לא יספיקו).

אם התנגדתם לריצה עם ליבני ואתם לא מתכוונים לפעול במרץ כדי לקדם את ריצתה של התנועה הירוקה לתוך הכנסת, לדעתי אתם מחבלים במו ידיכם בשרידות של המפלגה הזו. כי הקולות לא יגיעו מהחלל הריק.  כי יש גבול כמה מפלגה קטנה בלי משאבים יכולה לנסות לרוץ כל פעם מחדש בלי להיכנס.

לסיכום – לרוץ עם ליבני ולסתום את האף, או להתחייב לפעול כדי להביא לפחות 30 בוחרים.  הבחירה בידכם.

ועוד הערה לסיום – אני לא אגיע היום בערב, אבל התקזזתי עם מישהו שהתכוון  להצביע נגד החבירה.  לדעתי זה פתרון טוב למי שגר רחוק ולא יכול להגיע. תודה לאופק על הרעיון.

מיה

  1. עמוס
    דצמבר 5, 2012 בשעה 4:16 pm

    מיה, תודה רבה על הדברים. הם בהחלט מעוררים כמה מחשבות.
    כמו שהרביתי לכתוב בתגובות בימים האחרונים, אני מתנגד לחבירה הזו. אני לא יכול להתחייב להביא 30 מצביעים אם נרוץ לבד; אני כן יכול להתחייב להשקיע ככל יכולתי.

    בואי נעזוב רק לרגע את סתימת האפים, את מאיר שטרית ואפילו את השותף הפוטנציאלי בן-דרור ימיני. בואי נדבר על ההימור.
    ריצה עם לבני נתפסת כהימור בטוח: אלון טל בכנסת, יש סיכוי מסויים שאם יהיו לה המון קולות תהיה עוד נציגה שלנו. מאחר ולא ידועים לנו הפרטים אנחנו לא יודעים באיזה מחיר אנחנו מוכרים את עצמנו, אבל בטוח שיהיו לנו נציגים בכנסת בלי להתאמץ, אפילו אם אנחנו עצמנו לא נצביע ל"תנועה". שניים במחיר אחד – גם ח"כים מעולים משלנו וגם נוכל לתת את הקול שלנו למפלגה שאנו מאמינים בה יותר
    מנגד – לרוץ לבד זה הימור הרבה יותר מסוכן. נשקיע המון בקמפיין שאם לא יניב מנדטים, יוריד לטמיון את ההשקעה הזו. זה מה שמשתמע מדברייך, ועל כך אני רוצה לחלוק.

    ההשקעה העצומה שלך ושל רבים אחרים לפני ארבע שנים לא ירדה לטמיון – היא היתה השקעה לטווח ארוך, שהניבה קצת פירות בזמן שחלף מאז ושעדיין ממשיכה להניב. זוכרת את האופטימיות הרבה לפני הבחירות הקודמות (וגם לאחריהן!), את תחושת השינוי באוויר, את התגייסות הבלוגרים, את הערים בהן עברנו את אחוז החסימה? ויתור על ריצה עצמאית זה ויתור על קמפיין, זה ויתור על הפצת המסרים שלנו בצורה הכי אפקטיבית האפשרית, זה ויתור על הרעיון של פוליטיקה מסוג חדש; זה גם ויתור על הסיכוי להיכנס לכנסת בזכות הרעיונות שאנחנו מביאים, בזכות איכותם של המועמדים שלנו, בזכות המצע המושקע והמתקדם, בזכות העבודה שעושים חברי התנועה ברשויות המקומיות. מה יישאר מכל זה אם נחבור לאחת מ"מפלגות הכלום"?

    לציפי לבני אישית יש לא מעט זכויות, היא רצה עם דגל חשוב ובמפלגה שלה יש לא מעט אנשים טובים (עמרם מצנע, מירב כהן). עם זאת קשה שלא לראות את כל הנקודות בהן עמדותיה ועמדות האנשים סביבה לא עולות בקנה אחד עם הרעיונות של מפלגה חברתית-סביבתית. ציפי לבני – נכון לסקרים כעת ולעמדותיה המוצהרות – הולכת לאופוזיציה. היא כבר היתה שם, ולא הותירה חותם משמעותי. היא לא זכורה כאחד הלוחמים הגדולים בנושאים כמו חוק ששינסקי, אוצרות הטבע, המחאה החברתית, זכויות עובדים או נושאי סביבה. היא כן זכורה כמי שהפריטה את החברות הממשלתיות בעת ממשלת נתניהו הראשונה, לפני שנכנסה לפוליטיקה.
    אני מאמין שאני לא היחיד כאן שלא אוהב מפלגות שנושאות שם של אדם – "התנועה בראשות ציפי לבני", "יש עתיד עם יאיר לפיד" (נשמע כמו "גלגל המזל עם ארז טל") – לעומד בראש יש משמעות רבה, אבל בתנועה פוליטית או רעיונית יש משמעות לא פחותה לכלל.

    עשרה חודשים אחרי הבחירות לכנסת יש בחירות חשובות לא פחות – הבחירות לרשויות המקומיות. אם נלך על ריצה עצמאית המאמצים בקמפיין יהיו כבר חלק מההשקעה לקראת הבחירות לרשויות. האיחוד עם "ישראל הירוקה" הביא עמו מועמדים מקושרים, בעלי ניסיון פוליטי ובעלי קשרים שכבר באו לידי ביטוי. אני מאמין שאנחנו יכולים לעשות את זה, אבל גם אם לא נצליח להיכנס – כבר הוכחנו שאפשר להשפיע ולשנות (כתנועה פוליטית!) גם מבחוץ.

  2. מיה ש.
    דצמבר 5, 2012 בשעה 6:38 pm

    גלגל המזל… הה הא… אהבתי.
    אני חושבת שהרבה מההשקעה שלי ושל רבים לפני ארבע שנים דווקא כן ירדה לטמיון, כיוון שכמעט כל מי ששכנעתי להצביע (ונדרשתי לשדר בטחון רב באפשרות שהתנועה הירוקה אכן נכנסת) לא יצביע לנו יותר בחיים (אולי אלא אם כן ישתכנע שאנחנו נכנסים, אבל זה סוג של מילכוד 22). אני חושבת שבכל מקרה, עם ציפי או במקרה הקלוש שכן ניכנס בלעדיה, אנחנו ממילא נגיע לאופוזיציה, אבל כמו שדב חנין וניצן הורוביץ הוכיחו, אפשר לעשות הרבה בענייני סביבה גם מתוך האופוזיציה. לא אכפת לי איזה חותם ציפי תשאיר באופוזיציה, אלא איזה חותם אלון ישאיר. אני לא רואה את זה כשידוך לטווח ארוך. למרות שתמיד קיימת אפשרות שציפי תפתיע, ואולי שותפות איתנו תחשוף אותה לנושאים חדשים ותפיסות עולם שהיא תמשיך לשקול גם בעתיד.
    בענייני סביבה – לפי מה שאלון הציג ביום שישי, הדגל הסביבתי של המפלגה של ליבני יהיה אצלנו, וכך יצא שאנחנו נתווה את המדיניות הסביבתית של מפלגה אחת בינונית בישראל – זה לא רע בעיניי.
    מה שכן, יש משהו בטיעון שלך בדבר הבחירות לרשויות המקומיות.

  3. דצמבר 6, 2012 בשעה 12:53 pm

    הענין נפל בהצבעת הועידה, אנחנו רצים לבד או עם גופים חוץ פרלמנטריים תואמים (ויש שמועות שיש עדיין סיכוי פצפון לחבור שוב עם מימ"ד!). הערב נגמר אתמול הרבה יותר רגוע וחיובי ממה שפחדתי שיהיה בהתחלתו 🙂

  4. עמוס
    דצמבר 6, 2012 בשעה 2:11 pm

    בדיעבד – למרות ההתנגדות העקרונית של רבים מאתנו – החבירה עם לבני נפלה בין היתר על יסוד ההצעה המאד-לא-אטרקטיבית שלה (רק מקום 11 לאלון טל; ואני עוד חשבתי שהיא אמורה להציע משהו כמו אחד בכל חמישייה; מעניין אם זה היה יורד בעוד מקום לאחר העריקה של עמיר פרץ).

    אני שמח שזו ההחלטה שהתקבלה, אבל לא יכול לומר שיצאתי עם הרגשה חיובית. הדברים שאמרו ערן ואורי, התחושות הקשות בעקבות מאורעות הפריימריז, הבור בחשבון הבנק – כל אלו די "הוציאו לי את האוויר" והשאירו אותי מחוסר התלהבות. מצד שני הבוקר קמתי ליום חדש, פסימי מעט פחות ולאט לאט בונה את האנרגיות שלי מחדש. אני חוזר על ההתחייבות שלי להשקיע מאמצים רבים, לארח חוגי בית, לתלות פלריגים וגם לתרום כמה מאות שקלים לקמפיין. אני מקווה שנוכל לבנות ולשחזר את ההתלהבות ואת המחוייבות האידיאולוגית מלפני 4 שנים, ושרבים מכם מוכנים להתחייבות דומה.

    אה – היה עוד דבר טוב אתמול: הפיראטים גרמו לנו להצביע בעד שילוב מנגנון של דמוקרטיה ישירה, וההחלטה עברה ברוב גדול. אני מקווה שהפתרונות הטכניים כבר קיימים ושיש מי שיקח על זה אחריות גם מבחינת היישום.

    • דצמבר 6, 2012 בשעה 3:04 pm

      כבר התחלתי להריץ את זה עם אנשי תוכנה חופשית והסדנא לידע ציבורי.

      מצד שני מגיעות אלי שמועות שכמה חברי הנהגה החליטו הבוקר לעזוב, אז אני עוד לא רץ קדימה עם שום פרויקט עד שירגע ויתברר.

      • עמוס
        דצמבר 6, 2012 בשעה 4:41 pm

        כל הכבוד שכבר התחלתם.
        כואב לי הלב לשמוע על השמועות האלו – מקווה שאנשים יאספו את עצמם ויתעודדו. עדיין אני לא מבין למה זו סיבה להקפיא את הפיתוח.

        • מיה ש.
          דצמבר 6, 2012 בשעה 4:43 pm

          גם לי זה עושה כואב בלב…

        • דצמבר 6, 2012 בשעה 4:44 pm

          כי אם מה ששמעתי באמת יקרה, וארבעת המקימים של המפלגה הזו עזבו הביתה, אז מה שנשאר מהמפלגה זה "הירוקים סימן 2" ואני לא נשאר איתה.

          • עמוס
            דצמבר 6, 2012 בשעה 4:48 pm

            אני מניח שאף אחד מאתנו לא (ואז כבר אולי היה עדיף ציפי?) ….
            ערן, אלון ומי עוד?

            • דצמבר 6, 2012 בשעה 4:51 pm

              אלון, ובעקבותיו רחלי, יעל וערן. אם זה אמיתי אז אני מנחש שזה לא סוף הסיפור ואולי שאר ההנהגה תתפטר ואיתה מועצת המומחים. אני מאוד מקווה שזה רק טלפון שבור ולא ידיעה סופית.

  1. No trackbacks yet.

כתיבת תגובה

