ראשי > איכות הסביבה > חוק יסוד סביבה – אסף יקואל

חוק יסוד סביבה – אסף יקואל

הנסיעות הארוכות בפקקים בתחבורה הציבורית בגוש דן הביאו אותי לבצע ניסוי מחשבתי שבמהלכו ניסיתי לנסח חוק יסוד שעוסק בסביבה. יצאה איזושהי מסגרת כללית ופשוטה, שאני חושב שיכולה להתאים לתנועה הירוקה כמצע לדיון. עכשיו, כשהבחירות בפתח, אני חושב שהתנועה הירוקה תרוויח אם תציג במצעה חוק יסוד שעוסק בסביבה.

הניסוח שלי מופיע כאן – https://docs.google.com/document/d/1XuQ6UTDUfaUtuauQU7jtqGuRiLxXMdlug_Nb5B8_AFM/edit, וכל מי שיש לו את הקישור יכול לערוך אותו כאוות נפשו.

אני מדגיש – אני לא משפטן, ואין לי מושג איך כותבים חוקים. זהו ניסיון פילוסופי קטנטן שערכתי עם עצמי, ושאני חושב שניתן להשתמש כמצע שעליו תוכל התנועה הירוקה להציג חוק יסוד אמיתי שאותו תעביר כשתיכנס לכנסת הקרובה.

:קטגוריותאיכות הסביבה תגיות: ,
  1. יובל ספיר
    אוקטובר 13, 2012 ב- 1:06 am

    גם אני לא משפטן, אבל ערכתי-שיניתי-עדכנתי-תיקנתי. הוספתי דגשים סביבתיים לכמה דברים שנראו לי עמומים מדי.
    רעיון מבורך וחשוב!

  2. אסף יקואל
    אוקטובר 13, 2012 ב- 2:42 am

    הי יובל,

    זה מדהים לראות שכבר יש מי שהשקיע מזמנו ועבר על מה שכתבתי. תודה!

    בנגע לעמימות – חבר שלומד משפטים הסביר לי שבדרך כלל חוקי יסוד לא יורדים לרזולציות נמוכות אלא מנוסחים באופן כללי. זאת משום שהם מהווים את הנורמה החוקתית הגבוהה ביותר, שממנה נגזרים החוקים הרגילים והתקנות. על כן, אולי יש מקום לשמור לעיתים בחוק יסוד: הסביבה על כלליות הצהרתית. מה אתה אומר?

  3. יובל ספיר
    אוקטובר 13, 2012 ב- 12:24 pm

    נשאיר את זה למשפטנים…
    המסמך כבר תופס תאוצה והתלהבות מחוץ לרשת. לידיעתך.

    • אוקטובר 13, 2012 ב- 1:09 pm

      לא כדאי להמשיך לעבוד על זה בצורה פתוחה כך שעוד אנשים יוכלו להצטרף ?

      • אסף יקואל
        אוקטובר 13, 2012 ב- 5:08 pm

        מסכים.

  4. גידי נאמן
    אוקטובר 13, 2012 ב- 7:13 pm

    שלום אסף
    לדעתי הרעיון שלך הוא מצויין, וגם הטיוטא כוללת את עיקרי הדברים.
    חוק כזה יהיה מצויין לסיבבה ולאזרחי ישראל היום ובתיד וטוב לתנועה היקורה בקפפיין הבחירות הקרובות.
    גם אני הוספתי ושיניתי:
    https://docs.google.com/document/d/1XuQ6UTDUfaUtuauQU7jtqGuRiLxXMdlug_Nb5B8_AFM/edit
    לידיעתך בתאום עם אורי שיינסת יו"ר מועצת המומחים של התנועה הירוקה הנושא יעלה לדיון.

    גידי נאמן

    • אסף יקואל
      אוקטובר 14, 2012 ב- 11:44 am

      שלום גידי,

      זה משמח לדעת שהנושא יעלה לדיון במועצת המומחים. אני מקווה שזה יעזור לתנועה הירוקה להיכנס לכנסת. אשמח לדעת מה היה בדיון.

  5. ניר
    אוקטובר 14, 2012 ב- 11:26 am

    סה"כ רעיון יפה שיהיה חוק יסוד שבו מדינת ישראל מצהירה על שמירת סביבתה כחלק מהערכים הבסיסיים של עמנו. עם זאת אני חושב שהוא קצת ארוך ומפורט מידי בשביל חוק יסוד.
    הערות ספציפיות:
    5א. המצב החוקי הנוכחי בו כל המים נמצאים בשליטת המדינה כולל הגשם היורד על גג פרטי. זה גורם למצב האבסורדי לדעתי שבו זה בלתי חוקי לבעל בית לאסוף את הגשמים שיורדים על הגג של הבית שלו, כמו שעשו אבותינו בבורות מים. וחזקה עליו להשתמש במים מותפלים ושאובים.
    5ג. שימוש במים הוא באופן אינהרנטי מצר ומשנה את מקורות המים. וקשה לי להאמין שהכוונה שלא נוכל לרתום מקורות מים טבעיים לשימוש האדם…
    9ג. 10ד. גם רשימת מינים פולשים צריכה להיות קבועה על פי חוק, כי לא כל צמח ובע"ח לא מקומי חייב להיות מין פולש…

  1. No trackbacks yet.

להשאיר תגובה

