ראשי > פרשת השבוע > פרשת השבוע – וַיִּקְרָא

פרשת השבוע – וַיִּקְרָא

יכול להיות שאני טועה. זו לא פתיחה סטנדרטית, אבל היא מופיעה בפרשה הפותחת את ספר "ויקרא". בפרשה מתוארים הדינים המתייחסים לחוטאים בישראל, והם ממויינים לפי סדר מעט משונה: בעקבות פתיחת-הקדמה כללית ("נֶפֶשׁ כִּי-תֶחֱטָא בִשְׁגָגָה מִכֹּל מִצְו‍ֹת ה' אֲשֶׁר לֹא תֵעָשֶׂינָה" ויקרא ד ב), המוזכר הראשון מבין החוטאים האפשריים הוא הכהן הגדול בעצמו – "אִם הַכֹּהֵן הַמָּשִׁיחַ יֶחֱטָא" (ד ג). שני מוזכר חטא של עם ישראל כולו, שלישי של נשיא ("אֲשֶׁר נָשִׂיא יֶחֱטָא" (ד כב)), ורביעי מוזכר חוטא "סתם" – "וְאִם נֶפֶשׁ אַחַת תֶּחֱטָא בִשְׁגָגָה מֵעַם הָאָרֶץ" (ד כז). הגיוני לערוך רשימת דינים לפי עקרון "תדיר ושאינו תדיר – תדיר קודם", כלומר מיון לפי ההגיון ההנדסי שהמקרים הנפוצים יזכו להתייחסות עדיפה, קודמת. לפי סדר כזה צריך היה להופיע ראשון חוטא סתם מכלל המוני ישראל, אחריו אחד משנים-עשר נשיאי השבטים, ורק בסוף חטא של כל העם כאחד, או חטא של הכהן הגדול.

במיון ההפוך יש כוונה אחרת – כוונה למשוך את מרב תשומת-הלב  דווקא לאפשרות שהחוטא הוא  הכהן הגדול. ספר "ויקרא" מכונה גם "ספר תורת כהנים" (ובלעז Leviticus, "ספר הלויים"), משום שהוא מתאר את אורחותיהם של הכהנים ואת תפקידיהם בחברה: תפקידים פולחניים, תפקידים משפטיים, תפקידי הנהגה ציבוריים. הכהנים הם אם כן "גיבורי" הספר, והם קהל-היעד שלו. כך המיון ההפוך מציב בפניהם שלט אזהרה מובהק – הוא מזכיר לכהנים שמעמדם אינו מובן-מאליו, ושקדושה, אפילו קדושת הכהן הגדול, אינה מקנה חסינות מפני חטא.

האפשרות המודגשת השניה במיון היא האפשרות של "חַטַּאת הַקָּהָל" (ד כא), כלומר שכל עם ישראל כולו טועה, חוטא ואשם: "וְאִם כָּל-עֲדַת יִשְׂרָאֵל יִשְׁגּוּ וְנֶעְלַם דָּבָר מֵעֵינֵי הַקָּהָל וְעָשׂוּ אַחַת מִכָּל-מִצְו‍ֹת ה' אֲשֶׁר לֹא תֵעָשֶׂינָה וְאָשֵׁמוּ" (ד יג). גם כאן יש קריאת-תיגר על הפרשנות התמימה של קדושה – אפילו שעם ישראל הוא "עַם סְגֻלָּה" (דברים ז ו), ואפילו אם יהיה "מַמְלֶכֶת כֹּהֲנִים וְגוֹי קָדוֹשׁ" (שמות יט ו), הרי שאין בכך הבטחה להתנהגות טובה, או הרשאה להתנהגות רעה, או חסינות מחטא ומעונשו. הכתוב מזכיר מפורשות שישנם מעשים אשר לא יעשו, שהישראלים אינם מחוסנים מפני עשייתם, ושאם יעשו אותם בכל-זאת – "וְאָשֵׁמוּ".

בישראל דהיום מתגאים ב"מבחן בוזגלו", כלומר בכך שנשיא, ראש ממשלה ושרים מועמדים לדין כאחד האזרחים. ההכרה החברתית והמשפטית הזו בכך שגם מנהיגים עלולים לחטוא היא חשובה, אך היא עדיין מאמצת רק את שתי האפשרויות הנפוצות ביותר והנמוכות ביותר המוצגות בפרשה, המגולמות ב"נָשִׂיא " וב"עַם הָאָרֶץ". פרשת "ויקרא" מציבה לנו עוד שתי דרגות, עליונות יותר, של אתגר הכרתי ומשפטי: ההכרה באפשרות שדווקא גורם "מקודש" יחטא (בין אם ה"קדושה" היום מיוחסת לכהנים, או לרבנים, או לבתי המשפט או לצבא ההגנה לישראל), וההכרה באפשרות שאפילו עם ישראל כולו ומדינת ישראל כולה אינם חסינים מחטא. הפרשה מזהירה אותנו מפני הסנוור המתלווה לקדושה, ומפני מחשבה שגויה שמנטרות כמו "עַם סְגֻלָּה", "כֹּהֵן" או "מָּשִׁיחַ" הן תחליף לבירור האמת ומיצוי הדין.

ישנה עוד מעלה שלישית, עליונה ונסתרת, החבויה במיון הצגת החוטאים בפרשת "ויקרא". בתקופה בה רק מעטים ידעו קרוא-וכתוב, באופן טבעי הכהנים גם היו מהבודדים שיכלו לקרוא בתורה ולהדריך על-פיה. כלומר, תפקידם של הכהנים כלל את הדרישה להתייצב לפני העם, להדריכו ולהזהירו מפני חטא – ובכל פעם שעשו כן, היו הכהנים בהכרח פותחים בתיאור האפשרות שהם עצמם יחטאו. השיטה הטובה ביותר לפנים חומר-לימוד היא ללמדו לאחרים; וכך את המסר שקדושה לא מקנה חסינות ושהכוהנים אינם מושלמים, היו הם עצמם מטיפים לאחרים, וכך משננים לעצמם. כמה חסרים היום בישראל מנהיגי-ציבור המשלבים כך אומץ עם ענוה, המכירים במגבלותיהם ובחסרונותיהם, ואינם מנסים לייפות את עצמם במצג-שווא לציבור. כמה חסרה לנו תרבות ציבורית ופוליטית בה מנהיגים פותחים את דברם לציבור באמירה שיכול להיות שהם טועים.

מאת: אופק בירנהולץ. יו"ר סניף ירושלים של התנועה הירוקה

 

מודעות פרסומת
  1. רקפת
    מרץ 11, 2011 בשעה 3:32 pm

    כתמיד מקווה שהמחנה שלכם ילמד את הלקחים החיוניים המוצגים כאן.

    • אופק
      מרץ 12, 2011 בשעה 1:54 pm

      רוצה להיות יותר ספציפית? 😉

  2. גיל
    מרץ 13, 2011 בשעה 6:40 pm

    אופק, יופי של פוסט. סחתיין גם על הפועל החדש ליצירת קומפוסט אצל אביב לביא, לחדשן.

    • אופק
      מרץ 13, 2011 בשעה 6:57 pm

      תודה 🙂
      יש לינק?

  1. No trackbacks yet.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: