ראשי > איכות הסביבה > גם רון חולדאי והרב עובדיה יוסף אשמים באסון הכרמל

גם רון חולדאי והרב עובדיה יוסף אשמים באסון הכרמל

כן כן תגידו מה שתרצו. שאני הזוי, שאני מונע משנאה, שאין לי מושג על מה אני מדבר. אבל העובדות מראות לנו אחרת. אתם מוכנים? הינה זה בא, אמרנו לכם! אמרנו לכם שההתנהגות הבלתי הגיונית הזאת תביא לנו אסון ולא אני לא מדבר על חילול השבת כמו שכבוד הרב עובדיה טען השבוע. ההתנהגות הזאת, היא כלפי הטבע, אם תרצו, כלפי יצירתו של אבינו שבשמיים. ההתנהגות הזאת היא כלפי תושבי הערים, אלה שמכריחים אותם להשתמש ברכב פרטי. התנהגות בלתי אחראית, בלתי רציונלית ומונעת מאגו, השקפת עולם חד צדדית ואולי גם מניעים אפלים יותר. העונש שלנו הוא עונש קולקטיבי. הוא משפיע על כולם בלי הבדלי דת או מקום מגורים. לא משנה אם אנחנו אנשים חיות או עצים. קוראים לעונש הזה התחממות גלובלית והיא כאן והיא הולכת להביא שורה של אסונות טבע מזעזעים. עוד שריפות, שיטפונות, הכחדות של זנים ודברים אחרים לא נעימים.

ב 12 שנות כהונתו של חולדאי, כראש עיריית תל אביב, עשה הכל כדי לקדם את השימוש ברכב הפרטי וחסם כל יוזמה או תוכנית להטיב עם משתמשי התחבורה הציבורית. הסיבה לכך כנראה מגיעה מהשקפת העולם המיושנת שעיר טובה נמדדת ע"י הקלות שבה ניתן להתנייד עם רכב פרטי ובסופו של דבר גם למצוא חניה, גם אם היא בתשלום. ההשקפה הזאת מגיעה מתמצית החלום האמריקאי של הימים לאחר מלחמת העולם השניה ופריחת תעשיית הרכב האמרקאית – חלום שהגשמתו דרשה מכונית, ומוטב מכונית ענקית ועם מנוע אימתני. הדלק היה מצוי אז בזול ובשפע, וזוטות כמו צריכת דלק או זיהום האוויר לא הטרידו איש. ובטח שלא ההתחממות הגלובלית. היום אנחנו כבר יודעים שעיר היא גוף נושם וחי. נושם כל עוד יש אספקת אויר נקי וחי בעזרת כלי הדם שהם נתיבי התחבורה ויש גבול לכמה נוכל להרחיב אותם או כמה כלי רכב נצליח להעביר דרכם. חולדאי השבוע שוב דחה תוכנית להסעת המונים, שאגב קבלה תמיכה ממשרד התחבורה, ע"י הקמת גוף בירוקרטי חדש. תוכנית שהייתה יכולה מלבד לעזור למאות אלפי אנשים להתנייד בקלות רבה יותר בעיר גם להוריד את פליטות גזי החממה.

את דוגמת הרב עובדיה יוסף הבאתי רק משום שהצליח להרגיז את כולנו בטענה כי האסון נגרם כעונש על חילול השבת. אבסורד גדול משום שהתעקשותה של ש"ס למנוע תחבורה ציבורית בשבת היא הסיבה שרוב אזרחי המדינה אינם יכולים להסתמך על התחבורה הציבורית בלבד ולכן משתמשים ברכב פרטי. בכלל, כל עניין הסטטוס קוו של תחבורה ציבורית בשבת נשבר מבחינתי כאשר בג"ץ אישר את ההפרדה בקווי המהדרין. לדעתי אם צד אחד שובר את הסטטוס קוו אז גם לנו מותר. אם הציבור החרדי, דתי רוצה כל כך "אוטבוסים כשרים" אז הוא מוזמן להשתמש בקווים אלה בלבד ולשחרר לשאר הציבור בישראל את שאר הקווים שיוכלו לעבוד גם בשבת. ובכלל, האם כלי רכב הופך לא כשר אם הוא מופעל בשבת  ע"י גוי? העניין מאוד תמוה לי כיצד כלי תחבורה יכול להיות כשר או לא כשר. וחוץ מזה. האם לא משנה כלל העובדה כי כל אזרח רביעי במדינה אינו יהודי כלל וכלל ובכל זאת חייב להשתמש באוטובוס כשר או לרכוש רכב פרטי ולהוסיף עוד קצת גזי חממה?

גזי החממה הללו הם הסיבה להתחממות הגלובלית. קרני השמש שמגיעות לכדור הארץ נכנסות אך גזי החחמה מונעים מהם לחזור בחזרה לחלל. מדענים מעריכים שהרמה המקסימלית שמאפשרת חיים ברי-קיימא בכדור הארץ הוא ריכוז של 350 יחידות של פחמן דו-חמצני למיליון יחידות אוויר (ppm350, Particles Per Million). כיום הרמה היא כ-ppm387. האפקט הנורא הזה מחמם את הכדור שלנו, גורם לעצירת הגשמים, מייבש את הצמחיה ומכין לנו מתכון לאסון, בדיוק כמו זה שרק עכשיו סיימנו לכבות. נכון, ההתחממות הגלובלית לא התחילה את האש כדברי המשורר אך הפכה את עבודת הכיבוי לקשה, מסוכנת ומורכבת הרבה יותר. זה לא דבר חדש, כבר שנים שאנחנו שומעים כי גלי אסונות בדרך, שיטפונות, הצפות שריפות וכל מיני פיגועי טבע. רוב מדעני העולם מסכימים ואנשי הסביבה צועקים שוב ושוב תזהרו, הטבע לא אוהב את ההתנהגות שלנו. והוא הרבה יותר מסוכן ממה שאתם חושבים. אבל האמת היא שאת רוב הציבור האיום האירני יותר מעניין, ראשי ערים נבחרים ע"י שיקולים רגשיים או פוליטיים ואנחנו נותנים יותר מידי קרדיט לאנשים הלא נכונים.

מודעות פרסומת
  1. דצמבר 6, 2010 בשעה 12:58 pm

    קרבנות ה"עסקים כרגיל" בלי שום ציניות. השרפה התפשטה במהירות בגלל היובש. אם היה יורד גשם לפי הממוצע בשלושים השנים האחרונות, ההתפשטות הייתה אטית בהרבה – הייתה לחות באדמה, עשבים ירוקים ועלים צעירים בעצים. מה גרם ליובש? שינויי אקלים כמובן. הביטוי "עסקים כרגיל" מציין בדוח הפנל הבין ממשלתי לשינויי אקלים את העתיד האפשרי בו לא יעשה דבר לצמצום הפליטות, ואז על פי התחזית הסבירה, תהייה התחממות ממוצעת של 6.5 מעלות במאה השנים הקרובות.
    הרוגי השרפה הם קרבנות הממשלה רק בנסיבות המקורבות (זה פשוט נפל במשמרת שלהם) ויכול להיות שגם עם ציוד מתקדם לכיבוי אש השרפה הייתה ענקית. אבל הנסיבות היסודיות (כפי שג'רר דיימונד קורא לזה בספרו “רובים חיידקים ופלדה”) הם תוצאה של שינויי אקלים. אפשר להתחיל לספור את קרבנות שינויי האקלים ולציין אותם בשלט במשמרת מחאה מול בית ראש הממשלה.

    השרפה גם שינתה את התפיסה שלי על "איך נוצר מדבר”.
    כבר כמה חודשים אני רואה לפי דפוסי האקלים ופיזור הצמחייה שקו המדבר עלה 150 קילומטר צפונה.בשולי כבישים שירד בהם גשם דל, או במקומות של הצטברות טל, יש כתם של נביטת חובזה וצמחים אחרים, בעוד שאר השטח יבש. דפוס נביטה זה מתאים לאזורי מדבר כמו מדרום לבאר שבע.

    לפני השרפה חשבתי שבהתמעטות הגשם הצמחים והעצים יתייבשו לאטם, ימותו והרווח בניהם יגדל לפי תכולת המים בקרקע. עכשיו הבנתי שהדינמיקה שונה. הצמחים מתייבשים, נשרפים, ואחרי כמה שנים נשרפים שוב. היער לא מתחדש אלא עצים פזורים, הרחוקים מספיק ממוקד השרפה. החיבר בכרמל, כבר נשרף בעבר, התחדש מעט ונשרף שוב.

  2. דצמבר 6, 2010 בשעה 5:57 pm

    חולדאי אשם ישירות במספיק צרות ובעיות. לא צריך להדביק לו גם את האחריות העקיפה הזו לאסון שיש לו אחראים הרבה יותר ברורים.

  1. דצמבר 6, 2010 בשעה 6:37 pm

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: